مسلمانان سراسر دنيا موسيقي ويژهاي دارند كه خاص خودشان است، موسيقي كه نامش «اذان»، ترانهسرايش «پروردگار جهان» و خواننده و تنظيمكنندهاش «انسان» است.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بيشتر ما لحظههاي افطار و پايان روز را با نوايي ويژه سپري ميكنيم. لحظهاي كه با يك آواز خاص همراه است. آوازي كه فقط براي خداست.
در ايران اذان را بيشتر در آواز بيات ترك در گوشه روحالارواح ميخواندهاند. البته شور، شهناز و حجاز ابوعطا هم براي خواندن اذان رايج است.
بسياري از آوازخوانان موسيقي ايران مرتبه مؤذني نيز داشتهاند.
اذاني كه روي صفحه گرامافون ضبط شده است
اذانگويي با لحن موسيقي ايراني توسط برخي خوانندگان آواز ايراني در گذشته انجام شده است كه از اين دست ميتوان به اذان ابوالحسن دماوندي يكي از خوانندگان اواخر قاجاريه و اوايل پهلوي اشاره كرد.
اذان او كه در فواصل بيات ترك است در واقع نخستين نمونه ضبط شده اذان روي صفحات گرامافون است كه در سال 1308 ضبط شده است.
او علاوه بر خواننده بودن، موذن مظفرالدين شاه بوده است.
اذانگويي تاج اصفهاني در بيات ترك
اذانگويي در بين استادان موسيقي آوازي از سالهاي بسيار دور رواج داشتهاست. از آن جمله ميتوان به سيدحسين عندليب اصفهاني، حاج موذن تفرشي پدر حسين قلي خان نكيسا كه در عهد محمدعلي شاه، موذن مشهوري بود، ابوالحسن دماوندي موذن مظفرالدين شاه، سيدعبدالرحيم اصفهاني، قربان خان قزويني معروف به شاهي و تاج اصفهاني اشاره كرد.
پس از دماوندي حدود 15 سال بعد، تاج اصفهاني خواننده مكتب اصفهان، اذاني را در بيات ترك خواند.
براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد
مسلمانان سراسر دنيا موسيقي ويژهاي دارند كه خاص خودشان است، موسيقي كه نامش «اذان»، ترانهسرايش «پروردگار جهان» و خواننده و تنظيمكنندهاش «انسان» است.
به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بيشتر ما لحظههاي افطار و پايان روز را با نوايي ويژه سپري ميكنيم. لحظهاي كه با يك آواز خاص همراه است. آوازي كه فقط براي خداست.
در ايران اذان را بيشتر در آواز بيات ترك در گوشه روحالارواح ميخواندهاند. البته شور، شهناز و حجاز ابوعطا هم براي خواندن اذان رايج است.
بسياري از آوازخوانان موسيقي ايران مرتبه مؤذني نيز داشتهاند.
اذاني كه روي صفحه گرامافون ضبط شده است
اذانگويي با لحن موسيقي ايراني توسط برخي خوانندگان آواز ايراني در گذشته انجام شده است كه از اين دست ميتوان به اذان ابوالحسن دماوندي يكي از خوانندگان اواخر قاجاريه و اوايل پهلوي اشاره كرد.
اذان او كه در فواصل بيات ترك است در واقع نخستين نمونه ضبط شده اذان روي صفحات گرامافون است كه در سال 1308 ضبط شده است.
او علاوه بر خواننده بودن، موذن مظفرالدين شاه بوده است.
اذانگويي تاج اصفهاني در بيات ترك
اذانگويي در بين استادان موسيقي آوازي از سالهاي بسيار دور رواج داشتهاست. از آن جمله ميتوان به سيدحسين عندليب اصفهاني، حاج موذن تفرشي پدر حسين قلي خان نكيسا كه در عهد محمدعلي شاه، موذن مشهوري بود، ابوالحسن دماوندي موذن مظفرالدين شاه، سيدعبدالرحيم اصفهاني، قربان خان قزويني معروف به شاهي و تاج اصفهاني اشاره كرد.
پس از دماوندي حدود 15 سال بعد، تاج اصفهاني خواننده مكتب اصفهان، اذاني را در بيات ترك خواند.